Artikelindex

 

 

DERDE ZONDAG in de VASTENTIJD

De tempel van Jeruzalem was voor de Joden het hart van hun godsdienst en een heilige plaats in hun leven . Maar ten tijde van Jezus was de tempel niet  heilig meer . De religieuze bezieling was eruit , de tempel, was ontheiligd door allerlei misbruiken en gesjacher .  Het heidense geld met de afbeelding van de keizer, die als God vereerd werd ,  mocht de tempel niet binnen en bijgevolg maakten de  de wisselaars woekerwinsten . Bovendien  was de tempel  een politieke burcht geworden . De tempelpriesters en de Sadduceeën spanden samen met de Romeinen om het volk uit te zuigen met belastingen , en zelfs via een tempelbelasting . 
 De sjacheraars verkochten duiven om te offeren ,en maakten zich rijk op de kap van de armen  - Er werd zelfs ruilhandel gedreven met God : Ik geef u  God een schaap ,dan kunt Gij mij het gevraagde niet meer weigeren . 

Toen Jezus zag dat het in de tempel : het huis van gebed allemaal om geld draaide , en dat de arme gelovigen schandelijk werden uitgebuit, toen werd Jezus kwaad en heeft de commerçanten uit de tempel verdreven. Dit optreden van Jezus lokte natuurlijk groot verzet uit bij de tempelbedienaars . Wat verbeeldt deze man van Nazareth zich wel, en krachtens welke bevoegdheid doet hij zoiets ongehoords? De echte eredienst voor Jezus  is :  Gods mededogen vieren ,en mensen  eren is God eren 
 Dit evangelie is een oproep om vrijmoedig en durvend te spreken over eventuele misbruiken en negatieve aspecten in de kerk . Over aanstootgevende rijkdom ,pracht en praal binnen de kerk . Over de noodzaak van kerkvernieuwing in de hiërarchie, de pastoraal en de theologie. 

Er is altijd het gevaar dat onze kerk  een historisch gebouw dreigt te worden waaruit de religieuze bezieling is verdwenen. Het kan een plaats worden , waar christenen Gods lof zingen in mooie rituelen, maar waar niet voldoende gezorgd wordt voor gekwetste en weerloze mensen. Het kan een bedevaartplaats zijn ,waar de essentie verloren gaat en de commercie  primeert . Het kan een kerk zijn die niet voldoende in dialoog is gebleven met de moderne samenleving. Onze huidige Paus doet zijn best ,maar omwille van de tegenstand ,kan hij maar weinig realiseren .

We kunnen zo’n evangelie over de tempelreiniging   lezen als iets van heel lang geleden en ver van ons bed . Maar het wil juist een waarschuwing zijn voor ons christenen om ons telkens weer te zuiveren van hebzucht  en heerszucht , om het evangelie trouw te beleven , aangepast aan  de noden van onze tijd .
Er is de bekende leuze in kerkelijke kringen : “Ecclesia semper reformanda “: de kerk moet zich steeds hervormen . 
-Jezus kwam op tegen de verloedering van de tempel . 
-Helder Camara kwam op tegen de rijkdom van de kerk.
-Edward Schillebeeckx  vernieuwde de kerk met een eigentijdse theologie.   
-Paulus vermaant ons met de woorden :”Blus de Geest niet uit “ ; 
-Een durvend vrijmoedig spreken en schrijven ,vanuit de geest van Jezus Christus, is ook vandaag dringend nodig .

 –Maar het beste dat wij voor de vernieuwing van de kerkgemeenschap kunnen doen,  is zelf in de geest van Jezus eerlijk en waarachtig christelijk te leven, met respect voor onze medemensen en bijzondere aandacht en inzet voor de kwetsbaren.

 

Pater Stan